Dwóch harcerzy z Jedynki ukończyło kurs zastępowych „Perć IV”
31 stycznia 2017
Życzenia komendanta z okazji Dnia Myśli Braterskiej 2017
22 lutego 2017

„Być jak Cichociemny”, czyli zimowisko w Pokrzywnej

W środę, 18 stycznia grupa dziewiętnastu śmiałków z 1 Raciborskiej Drużyny Harcerzy „KARACENA” wyruszyło w góry do Pokrzywnej, aby przejść szkolenie dla Cichociemnych.

Po przybyciu na miejsce, zostaliśmy rozlokowani w kwaterach, gdzie musieliśmy się rozpakować oraz dopracować przygotowane wcześniej „legendy”, czyli fałszywą tożsamość, którą wykorzystywaliśmy w czasie działań i ewentualnego schwytania przez nieprzyjaciela. Po obiedzie odbył się apel po którym rozpoczęły się zajęcia z musztry. Wieczorem wszyscy usiedliśmy w kręgu przy komiku w czasie którego usłyszeliśmy nieco informacji o cichociemnych od druha Arka.

Kolejny dzień rozpoczął się od sprawdzania porządków i śniadania, po czym uczyliśmy się przydatnych węzłów, co wykorzystaliśmy na dworze próbując zbudować most linowy. Po obiedzie uczestniczyliśmy w zajęciach z samarytanki, po których odbyła się gra na dworze. Tego dnia przyjechały również harcerki z Bielska-Białej, więc przed kolacją spotkaliśmy się w celu zapoznania i integracji. W czasie wieczornego komika każdy z uczestników był przepytywany ze znajomości swojej legendy.

W piątek dzień rozpoczęliśmy od zaprawy porannej, bowiem tego dnia były zajęcia sportowe i sprawnościowe. Na początku ćwiczyliśmy zgranie drużyn w ośrodku, gdzie musieli wykazać się umiejętnością kierowania innymi, sprytem i precyzją. Na zewnątrz natomiast na uczestników czekał tor sprawnościowy, który trzeba było pokonać. Wtedy też rozpoczęła się wojna na śnieżki z harcerkami, co nieco zakłóciło przebieg naszych zajęć, ale harcerze przynajmniej mogli poćwiczyć celność. Po południu harcerze uczestniczyli w zajęciach z szyfrów, po których miała miejsce gra. Wieczorem druga drużyna harcerek zaproponowała wspólne zajęcia, gdzie połączone zastępy miały się poznać i przygotować piosenkę i pląs na wspólny kominek.

W sobotę rano po śniadaniu wyruszyliśmy na Biskupią Kopę. Na całe szczęście pogoda dopisała, a sami brodziliśmy przez śnieg przecierając zasypany szlak. Początki każdej wędrówki są trudne, jednak pomimo wylanych łez, odcisków na stopach i przemoczonych butów około południa wkroczyliśmy na sam szczyt. W schronisku natrafiliśmy na koncert, którego słuchaliśmy przy filiżance ciepłej herbaty. Droga powrotna była o wiele łatwiejsza jak było już „z górki”. Wieczorem każdy harcerz miał czas, aby odpocząć czy pograć w różne gry w świetlicy.

W niedzielę udaliśmy się do kościoła na Mszę św. w Moszczance, gdzie zostaliśmy gorąco przywitani przez księdza proboszcza. Po południu natomiast rozpoczął się bieg na stopień wywiadowcy, gdzie harcerze musieli wykazać się znajomością historii i technik harcerskich. Tego dnia odbył się też drugi apel w czasie którego nasze środowisko wzbogaciło się o trzech nowych wywiadowców i jednego ćwika.

W poniedziałek przyszedł czas sprzątania pokoi i pakowania się, ale również biegu na stopień młodzika. Chociaż nie wszyscy go zdali, to mogli sprawdzić swoją wiedzę i zaliczyć część zadań na stopień. Po południu przyszedł czas powrotu do domu, gdzie w Raciborzu czekali stęsknieni rodzice.

więcej zdjęć

pwd. Arkadiusz Tobiasz HO
Pełniący obowiązki komendanta Raciborskiego Związku Drużyn Harcerzy. Od 1999 członek Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej, od 2007 roku instruktor tejże organizacji. Obecnie również drużynowy 1 Raciborskiej Gromady Zuchów.